Strategi Untuk Capai Sesuatu Target!

1. Bina impian dan set target yang realistik. Bila ada impian, ada target, secara automatiknya kita akan jadi lebih disiplin dan kekal bermotivasi.

2. Kalau sesuatu target itu nampak terlalu besar, pecahkannya menjadi lebih kecil. Contoh, nak pergi umrah kos RM7,000 5 tahun lagi. Setahun, kumpul RM1,400. Sebulan simpan minima RM120.

3. Okay, target dah ada. Nak simpan RM120 sebulan. Langkah seterusnya adalah usaha dan paksa menyimpan tiap-tiap bulan. Kalau satu sumber pendapatan tak boleh nak cover, usaha cari side income.

4. Sekali sekala, tak apa nak belanja untuk reward diri. Asalkan berpada-pada dan tak lari dari impian asal kita.

5. Pastikan gerak kerja teratur. Buat jadual, tulis nota, apa yang nak dibuat. Berapa lagi amaun yang diperlukan untuk capai target tadi. Barulah diri kita akan sentiasa on track.

6. Cari contoh orang yang dah berjaya capai matlamat yang sama dengan kita. Orang mampu pergi umrah dengan simpanan emas, haa tanya dia apa strategi digunakan.

7. Yang terakhir sekali, kita sendiri kena cari motivasi dan sebab tersendiri. Yang datang betul-betul dari dalam lubuk hati. Cakap pada diri setiap hari, kenapa aku sanggup bersusah payah selama ini.

Dan insya-Allah satu hari nanti, kita pasti akan dapat merealisasikan impian dan hasrat kita ini. Aminnn.

Irfan Sa’id,
Semoga segala hajat kita tercapai!

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *